تاثیرات ادبیات مدرن بر نقاشی نوگرای ایران (1357-1320)

پایان نامه
چکیده

نخستین تاثیرات مدرنیته در ایران به زمان عباس میرزا قاجار بر می گردد اما جامعه ایران از زمان مشروطه به طور جدی در مسیر تجدد قرار گرفت. در این زمان تحولات بنیادینی در ساختارهای اجتماعی و فرهنگی ایران رخ نمود و هنر نیز از این تغیییرات بی بهره نماند. ادبیات پیش از سایر هنرها تحت تاثیر فرهنگ و هنر مدرن قرار گرفت و با رشد و گسترش مجلات و کتب مختلف، هنرمندان بیشتری جذب ادبیات مدرن شدند. نیما یوشیج، شعر نو را پایه ریزی نمود و در زمینه ادبیات داستانی هنرمندانی چون بزرگ علوی و صادق هدایت به خلق آثاری در این زمینه پرداختند. رشد و گسترش «نقاشی مدرن» در ایران نسبت به «ادبیات مدرن» با اندکی تاخیر صورت پذیرفت. پس از تاسیس هنرکده هنرهای زیبا در سال 1319 سبک های نقاشی مدرن یکی پس از دیگری توسط پیشگامان این حوزه آزموده شد. برخی از این هنرمندان چون محمود جوادی پور، جواد حمیدی و جلیل ضیاپور برای مطالعه و کسب تجربه های بیشتر در این زمینه به خارج از کشور رفتند. این هنرمندان پس از بازگشت با تاسیس «پایگاه های نوگرایی» در ایران نقش مهمی را در تثبیت نقاشی نوگرا ایفا نمودند. یکی از این پایگاه ها، مجله و انجمن «خروس جنگی» بود که در سال 1327 توسط جلیل ضیاپور شکل گرفت. ضیاپور با چاپ مقالاتی در زمینه هنر مدرن به معرفی و دفاع از نقاشی مدرن به ویژه شیوه کوبیسم پرداخت. اما این مجله تنها به نقاشی محدود نمی شد بلکه روشنفکران زیادی چون «نیما یوشیج» نیز با آن همکاری داشتند. در واقع اشعار مدرن نیما در مجله خروس جنگی به چاپ می رسید و بسیاری از شعرهای شاخص او برای نخستین بار در این مجله منتشر شد. علاوه بر همکاری ضیاپور و نیما یوشیج، می توان به موارد دیگری که نشان از تاثیر و ارتباط هنرمندان حوزه ادبیات با نقاشان نوگرای ایران داشته باشد اشاره کرد. در این زمینه می توان به «صادق هدایت» که مدتی در کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران مشغول به کار بود و «جلال آل احمد» و حضور او در نخستین گالری ایرانی با نام «گالری آپادانا» اشاره کرد. در سال 1328 «گالری آپادانا» به همت محمود جوادی پور بنیان نهاده شد. جلال آل احمد از جمله روشنفکرانی بود که در افتتاحیه نمایشگاه های این گالری شرکت می نمود و نقدهایی نیز در این زمینه در روزنامه ها به چاپ می رساند. دیدگاه های منتقدانه او نسبت به غربزدگی در این نوشته ها به خوبی قابل بررسی است. آل احمد تا دهه 40 نقاشی نوگرا را دنبال نمود که در این زمینه می توان به دیدگاه های وی در مورد آثار نقاشیخط حسین زنده رودی استناد نمود. ارتباط و همگامی ادبیات و نقاشی مدرن در این زمینه آثار هنرمندان نیز قابل بررسی است. سهراب سپهری و فروغ فرخزاد از جمله هنرمندانی هستند که در هر دو زمینه شعر و نقاشی فعالیت می کردند. با توجه به مطالب فوق به نظر می رسد تحقیق بیشتر در زمینه تاثیر «ادبیات مدرن» بر «نقاشی نوگرا»، زوایای جدیدی را در زمینه هنر مدرن بر ما مکشوف می کند. پژوهش حاضر بر آن است که در این زمینه قدم بردارد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران(1320- 1357 هـ ش.)

نقاشی ایران در دهه‌های بیست تا پنجاه هـ . ش به دستاوردهای متفاوتی با سنت‌های گذشته دست یافت. این دستاوردها بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود. بعدها این حرکت هنری، هنر نوگرا خوانده شد. هنرمند در تمام وجوه نوگرایانه کمتر به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی، و رمزهای هنر ملی، مذهبی و سنتی توجه داشت و بیش از آن، شیفته اجرا به شیوه جنبش‌های آوانگارد غرب بود. کم‌توجهی به خاستگاه‌ها و نیازهای فره...

متن کامل

بررسی وجه نوگرایی در نقاشی معاصر ایران(1320- 1357 هـ ش.)

نقاشی ایران در دهه های بیست تا پنجاه هـ . ش به دستاوردهای متفاوتی با سنت های گذشته دست یافت. این دستاوردها بیشتر در جهت شناخت نوینی در تکنیک و اجرا بود. بعدها این حرکت هنری، هنر نوگرا خوانده شد. هنرمند در تمام وجوه نوگرایانه کمتر به وجه اجتماعی، تحولات فرهنگی، و رمزهای هنر ملی، مذهبی و سنتی توجه داشت و بیش از آن، شیفته اجرا به شیوه جنبش های آوانگارد غرب بود. کم توجهی به خاستگاه ها و نیازهای فره...

متن کامل

بررسی ویژگی های نگارگری در نقاشی نوگرای ایران (88-1357)

در این رساله شرح تأثیرپذیری تعدادی از نقاشان معاصر ایرانی، که با استفاده از عناصر و کیفیات بصری و مفاهیم موجود در نگارگری ایران به نقش آفرینی در آثارشان پرداخته اند، بیان شده است و هدف رساله اثبات وجود ویژگی های نگارگری در نقاشی نوگرای ایران (88-1357) است. این هدف بنا به مشاهده نمایشگاه ها و آثار نقاشان و تفکر در باب وجود ویژگی های مورد نظر در آن ها و نیز مطالعه و تحقیق در این زمینه با توجه به ...

15 صفحه اول

ایران و دولت توسعه‌گرا - (1357-1320)

پیشینه تامل درباره توسعه و نقش دولت در آن، به طور معمول، به دوره قاجاریه و آشنایی جدی ایرانیان با دنیای جدید برگردانده می‌شود. با این حال، این موضوع همچنان زنده و دغدغه متفکران و دولتمردان ایرانی است و امروزه میراث پرباری از نکته‌سنجی‌های نظری و اقدامات انجام شده در این زمینه در اختیار قرار دارد. در مقاله حاضر تلاش بر آن بوده است که با مبنا قرار دادن نظریه دولت دموکراتیک توسعه‌گرا، برنامه‌ها و ...

متن کامل

طبقه متوسط جدید و بی ثباتی در ایران(1357-1320)

رویارویی ایرانیان در سال های آغازین قرن نوزدهم میلادی با دنیای غرب و مولود مشخص و برجسته ی آن که تجدد خوانده می شد، سبب ساز ظهور و بروز جریانی شد که با عنوان نوسازی شناخته می شود. اگر چه در ابتدا آشنایی ایرانیان با پدیده ی نوسازی در قالب رویه های نظامی و تکنیکی بود، اما به تدریج، این جریان به سایر حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز کشیده شد و زمینه را برای تولد گروه جدیدی در ساختار ق...

متن کامل

تأثیر حزب توده بر ادبیات داستانی ایران (1332-1357)

با بررسی ادبیات داستانی ایران، از دهة سوم سدة حاضر تا انقلاب اسلامی، متوجه نقاط اشتراکی، آشکار یا در لفافة‌ معنا، میان آثار نویسندگان گوناگون می‌شویم. در آثار این نویسندگان، از چپ‌های تندرو با ریشه‌های روستایی و شهرستانی تا لیبرال‌های اشراف‌زادة تهران و دیگر شهرهای بزرگ، و از ملی‌گراهای دو آتشة ضد عرب تا هویت‌گراهای دینی، نوعی دلسوزی و در عین حال تقدس قایل شدن برای توده‌ها و در کنار آن تحقیر و ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023